Medicina , religia şi inchiziţia


Acum ceva vreme , TLP afişa pe forum discuţia lui cu un prieten . Dialogul nemodificat este reprodus mai jos . (cu acordul lui , desigur)

Doctoru: acu vreo 2 luni imi aduce salvarea o baba(~ 60-65)
Doctoru: abia mai sufla, ra in edem pulmonar
Doctoru: sarim pe ea, injectii, perfuzii, alea-alea, etc
Doctoru: reusesc s-o aduc inapoi, cu amin2 picioarele pe planeta asta
Doctoru: dupa vreo juma de ora vad ca baba e mai bine si o intreb:
Doctoru: "cum va simtiti acum?"
Doctoru: te las sa ghicesti raspunsul....
TLP: bine, slava domnului, m-o ajutat dumnezeu, ma duc sa ii fac un parastas...
Doctoru: :)))
Doctoru: aproape perfect!
Doctoru: "multzamesc lu dumniezo, mult mai bine!"
Doctoru: am crezut ca-i dau cu targa-n cap!
Doctoru: @#$%-ti capu tau de baba, de ce dracu ai mai venit la noi? de ce n-ai stat acasa sa te rogi, se te ajute pretenu tau?
Doctoru: evident, astea le-am zis in gind.....
Doctoru: niciodata n-am asteptat multumiri - nici macar verbale- de la pacienti
Doctoru: dar cind ii vad ca vin cu un picior dincolo, ne chinuim sa-i stabilizam, si ei ii multumesc lu mniezo, imi vine sa urlu!
Doctoru: ce @#$% mea nu cheama popa, daca tot i-au cotizat consistent?
Doctoru: habar n-au ce medicamente le-a scris amaritul ala de doctor, dar sa vezi ce bine cunosc cintarile de la slujba care se aude prin megafoane.....

Această discuţie m-a pus puţin pe gânduri şi m-a făcut să mă întreb : De unde această asociere divinitate-medic în mintea oamenilor ? Chiar dacă amândoi simbolizează pentru creştin salvarea , unul prelungeşte viaţa , celălalt ia viaţa . De ce ? Religia a căutat din totdeauna să alunge condiţiile patologice prin ritualuri de tip şamanist (astfel de ritualuri se găsesc aproape în orice religie , în ortodoxie se numeşte maslu ) iar medicina le-a tratat pe baza unor observaţii empirice .

Cea mai plauzibilă explicaţie vine din romanul "Numele Trandafirului" de Umberto Eco , în care Gugliemo explică faptul că medicii , în timpul terorii inchizitoriale , invocau numele lui Dumnezeu când vindecau oamenii şi susţineau că lucrează prin ei pentru a nu fi arestaţi de Inchiziţie , deoarece cei care nu procedau astfel erau trimişi la rug drept vrăjitori . Şi ştim câte minţi luminate , câţi precursori ai ştiinţei au sfârşit aşa . Trist , dar adevărat . Iar astăzi , în continuare , medicii mai sunt priviţi ca cei prin care Dumnezeu lucrează .

Această atitudine mi se pare o batjocură groaznică la adresa raţiunii şi a ştiinţei . De ce ? Este ca şi cum am spune :" Vai , noi oamenii , cu ştiinţa noastră , suntem nişte nimicuri în faţa lui Dumnezeu !" . Ca şi cum am spune că tot progresul extraordinar al medicinei ,chimiei şi biologiei este zero în comparaţie cu un zeu care a creeat lumea şi nu este în stare să vindece boli , are nevoie de medici prin care să acţioneze . Este ca şi cum am spune că medicii ,acei oameni care au studiat , s-au pregătit toată viaţa şi mai ales , şi-au dedicat viaţa ajutorării oamenilor (unii chiar au plătit cu viaţa) sunt nişte nimicuri fără Dumnezeu cel Iubitor care înzestrează nou-născuţi cu boli genetice şi congenitale , şi copii de câţiva ani cu cancer , ca să plătească pentru păcatele părinţilor lor .

Nu sunt medic , dar înţeleg perfect această frustrare : mă zbat să fac totul ca să salvez acest om , reuşesc , iar atunci când conştientizează că a fost salvat , în loc să-mi fie total recunoscător mie , îi cade în genunchi domnului doctor Iahve , care să fim serioşi , nu aduce nici o contribuţie .

Da , aşa este , nici o contribuţie . Iar atunci când voi vedea printr-un studiu ştiinţific că prin practicile creştine (slujbe , rugăciuni şi nu "lucrând" prin medici , ca în poza de mai sus ) oamenii sunt chiar vindecaţi de nişte boli incurabile , atunci , cu siguranţă mă voi întoarce la creştinism . Până atunci , îmi voi păstra poziţia , în ciuda doveziilor care întărzie să apară .

P.S. : Vă rog nu îmi spuneţi că există . Un celebru experiment susţinut de Tempelton Foundation , a încercat să demonstreze puterea rugăciunii . Ce s-a întâmplat ? S-a ajuns chiar , fără să se vrea , la constatarea că rugăciunea nu are absolut nici un efect în unele cazuri înrăutăţiind chiar situaţia .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu